Riksdagen säger nej till Tempo 100 för husvagnar – husvagnsbranschen ger sig inte

Riksdagen säger nej till Tempo 100 för husvagnar – husvagnsbranschen ger sig inte
Riksdagen säger nej till Tempo 100 för husvagnar – husvagnsbranschen ger sig inte

Bakgrund

Två moderata riksdagsledamöter, Marléne Lund Kopparklint och Magnus Resare, har föreslagit att Sverige borde utreda möjligheten att införa Tempo 100 – en hastighetsgräns där personbilar med husvagn får köra upp till 100 km/h under vissa tekniska förutsättningar. Förslaget finns redan i länder som Tyskland, Danmark och Norge.

Trafikutskottets beslut

I sitt betänkande (2024/25:TU14) har Trafikutskottet valt att avslå motionen. Beslutet innebär att någon utredning om en höjd hastighetsgräns för husvagnar inte blir aktuell i närtid. Detta trots att frågan varit aktuell i flera år och fått stöd av både politiker och branschföreträdare.

Branschens reaktion

Husvagnsbranschen har uttryckt stor besvikelse över beslutet. Enligt Jörgen Nyström, kanslichef i Husvagnsbranschens Riksförbund, kan en höjning av hastighetsgränsen göra husvagnsresandet mer attraktivt för yngre familjer som annars föredrar husbil.

Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, framhåller att Tempo 100 redan är verklighet i flera grannländer. Han menar att en jämnare trafikrytm, mindre irritation i trafiken och minskat antal omkörningar kan bidra till ökad trafiksäkerhet och minskade utsläpp.

Internationella erfarenheter

I länder som Tyskland och Danmark tillåts Tempo 100 under vissa tekniska villkor. Det krävs bland annat att husvagnen har godkända däck, stötdämpare, stabilisatorkoppling och att hela ekipaget genomgått besiktning och certifiering. Dessa krav säkerställer att husvagnen klarar den högre hastigheten på ett säkert sätt.

Trafiksäkerhet och miljöhänsyn

Motståndet mot förslaget grundar sig främst i trafiksäkerhetsskäl samt oro för ökad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Transportstyrelsen har tidigare gjort bedömningen att frågan inte är tillräckligt prioriterad och att resurserna bör läggas på andra trafiksäkerhetsåtgärder.

Frågan lever vidare

Trots Trafikutskottets avslag är det inte uteslutet att frågan om Tempo 100 kommer att återkomma. Branschen har tydligt signalerat att man kommer att fortsätta driva ärendet politiskt. Det är också möjligt att nya tekniska framsteg eller förändringar i trafikpolicyn kan öppna för nya diskussioner.

Sammanfattning

AspektBeskrivning
FörslagUtredning om att tillåta Tempo 100 för husvagnar
BeslutTrafikutskottet säger nej
Branschens hållningVill se en förändring, hänvisar till internationella exempel
Myndigheternas argumentSäkerhet, utsläpp, låg prioritet
Nästa stegRiksdagen tar slutgiltigt beslut – frågan kan återkomma

Husvagnsbranschen vägrar ge upp och menar att Sverige halkar efter grannländerna. Med fortsatt debatt och teknisk utveckling är det möjligt att Tempo 100 kan bli verklighet även här i framtiden.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *